پیشگیری از سرما خوردگی و آنفلوانزا
  • از آنجایی که درمان موثر و شناخته شده ای برای سرماخوردگی و آنفولانزا وجود ندارد، پیشگیری از آنها مهم ترین اقدام برای حفظ سلامتی در فصول سرد سال به شمار می رود.
  • دست های خود را بشویید.
  • بیشتر انواع ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا از طریق تماس مستقیم منتشر می شوند. عطسه کردن در دست ها و سپس تماس با تلفن، کیبورد و ظروف آشپزخانه از راه های انتقال ویروس است. برای جلوگیری از این انتقال، دست های خود را مرتب بشویید و یا از ضد عفونی کننده های دست که حاوی الکل هستند استفاده کنید.
  • جلوی عطسه و سرفه خود را با دست نگیرید.
  • در صورت احساس عطسه و سرفه از دستمال استفاده کنید و سریع آن را دور بیندازید. اگر دستمال همراه خود ندارید در آستین خود عطسه و یا سرفه کنید.
  • صورت خود را لمس نکنید.
  • ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا از طریق چشم ها، بینی و دهان به بدن شما منتقل می شوند. لمس صورت یکی از راه های اصلی در انتقال ویروس است.
  • به طور منظم ورزش های هوازی (ایروبیک) انجام دهید.
  • ورزش های هوازی موجب افزایش ضربان قلب و پمپ کردن مقدار بیشتری خون، تنفس سریع تر و تسهیل انتقال اکسیژن از ریه ها به خون می شود. در نتیجه این اثرات، تعریق افزایش یافته و دمای بدن بالا می رود و سلول های طبیعی از بین برنده ویروس افزایش می یابند.
  • از غذاهای حاوی فیتوکمیکال ها استفاده کنید.
  • "فیتو" به معنی گیاه و "کمیکال" به معنی مواد شیمیایی است. ویتامین ها از جمله این مواد هستند، بنابراین روزانه از سبزیجات ومیوه های سبز، قرمز و زرد استفاده کنید.
  • سیگار نکشید.
  • بر اساس مطالعات، در افراد سیگاری سرماخوردگی شدیدتر و دفعات آن بیشتر است. دود سیگار سیستم ایمنی را تضعیف می کند، موجب خشک شدن مخاط بینی و فلج شدن مژک ها می شود. مژک ها موهای ظریفی هستند که در غشاهای مخاطی بینی و ریه قرار دارند و با حرکت خود موجب خروج ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا از بدن می شوند. متخصصان معتقدند که کشیدن یک عدد سیگار می تواند این مژک ها را به مدت 30 تا 40 دقیقه فلج کند.
  • استراحت کنید.
  • استراحت، سیستم ایمنی را تقویت می کند. بدین صورت که با استراحت، اینترلوکین ها (اجزای سیستم ایمنی که در مقابل ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا عمل می کنند) در جریان خون افزایش می یابند.